Poikilo-galleria
22.10.
- 17.11.2019
MARI
ISOTALO
Joskus,
jossain
Muistin
ja mielen kerrostumat ovat ihmeellisiä.
Eilisen
päivän tapahtumat ovat tallentuneena lähimuistiin ja työmuistissa
puolestaan ovat kaikki tänään hoidettavat velvollisuudet.
Toisinaan unohdamme asioita, jotka pitäisi muistaa ja muistamme
sellaisia, joilla ei olisi niin väliä. Vanhemmista asioista, kuten
lapsuudestamme, muistamme yleensä vain välähdyksiä sieltä täältä
- tuoksuja, makuja, ääniä, hetkiä ja tunnelmia. Lapsuudesta
tutun musiikkikappaleen kuuleminen voi palauttaa mieleen kaukaisen
muiston. Joitain mielen sopukoissa piileviä asioita ja tuntemuksia
emme edes voi järjellä selittää.
Ilman
muistia ja muistoja meillä ei olisi identieettiä. Kaikki muistiin
tallentuneet asiat eivät ole sellaisia, joita edes haluaisimme
muistella, mutta niillä on tärkeä merkitys minuudellemme.
Menneisyytemme
on muokannut meidät sellaisiksi, kuin olemme nyt.
Tässä
näyttelyssä pohdin vanhojen valokuvien kautta omaa menneisyyttäni
ja muistojen merkitystä. Maalausten aineistona olevat
retrotunnelmaiset kuvat ovat varhaislapsuudestani, ajalta kun asuimme
Kouvolassa. Lapsuuteni oli melko tavallinen ja selvisin ilman
suurempia traumoja. Kuitenkin lapsen tapa käsitellä tapahtumia ja
tunnelmia on erilainen kuin aikuisen. Lapsi kokee asiat voimakkaammin
kuin aikuinen, koska hänen käsityskykynsä ei vielä ole valmis
eikä hänellä ole vielä kokemukseen perustuvaa viitekehystä
turvanaan.
Vanhat
valokuvat ovat tavallaan dokumentteja menneisyydestä, mutta
kuitenkin saatamme muistaa asiat aivan erilaisina kuin ne valokuvissa
näyttäytyvät. Voin itse esiintyä kuvassa, mutta kuitenkaan en
muista kyseisestä tilanteesta mitään - tai muistan tilanteen
aivan toisin kuin vanhempani. Saatan jopa katsoa omaa kuvaani melkein
kuin kenestä tahansa vieraasta otettua kuvaa.
Ennen
digiaikaa kuvia otettiin harvoin ja harkiten. Vanhoja kuvia katsoessa
herääkin kysymyksiä: Kuka tämän kuvan on ottanut? Miksi juuri
tästä tilanteesta on otettu kuva? Mitä on tapahtunut ennen
kuvanottohetkeä, ja mitä sen jälkeen tapahtuu? Mitä on jäänyt
tai jätetty kuvan ulkopuolelle? Kuva voi tuoda mieleen siinä
näkymättömiä, unohdettuja asioita, tai tuottaa aivan uusia
mielleyhtymiä.
Lapsuus
ja kasvaminen sekä läsnäolo, näkeminen ja nähdyksi tuleminen
ovat jo pitkään olleet teosteni kantavia teemoja. Käytän
teoksissani toistoa ja sarjallisuutta kuvaamaan ajan kulkua, mielen
kerroksellisuutta ja muistojen pirstaleisuutta: miten tarina muuttuu,
jos sen "rajaa" tai "värittää" uudelleen?